Meer werk dan tijd? Neem een Assistentvoor1dag!
- door Esther Verheijen
- •
- 16 apr, 2018
- •
Ben jij een ondernemer met meer werk dan tijd, dan kan een Assistentvoor1dag voor jou de oplossing zijn.

Assistentvoor1dag werkt voor ondernemers die vol enthousiasme als zelfstandige starten een mooi bedrijf willen opbouwen, maar tegen werk aanlopen dat hen in de ontwikkeling van hun bedrijf remt. Want wat komt er veel kijken bij de opstart van een nieuwe organisatie en wat is er veel te doen; een strategie bepalen, ondernemingsplan schrijven, inschrijving KvK, huisstijl bedenken, website maken, social media inrichten en last but not least moet je ook nog je financiële administratie opzetten.
En ook als je eenmaal je opdrachten voor klanten gaat
uitvoeren, is er nog steeds een hele lijst aan werkzaamheden die je naast je vakgebied dagelijks, wekelijks en
maandelijks moet doen. Bijvoorbeeld het beantwoorden van telefoontjes en
e-mails, het onderhoud van je website, het opstellen en versturen van offertes,
facturen, je btw-aangifte en het schrijven van artikelen voor je social media.
En je wilt ook nog tijd over houden om te netwerken om nieuwe opdrachten binnen
te halen. Je moet wel aan 1.000 dingen tegelijk denken. Om nog maar niet te
spreken over tijd die je wilt vrijhouden voor je privéleven met je gezin, om te
sporten of andere vrijetijdsbesteding.
Assistentvoor1dag helpt jou hierbij. Assistentvoor1dag
staat voor jarenlange ervaring en kennis op het gebied van managementsupport,
maar is ook een kei in het opzetten van je administratie en ander
backoffice-werk.
Kortom, Assistentvoor1dag helpt je bij alles zodat jij
je kunt concentreren op de dingen waar jij de beste in bent.
Assistentvoor1dag kan je inschakelen zo veel en vaak
als je wilt: per dag, 1 dag per week, 1 dag per maand of per andere periode. Het
is kosteneffectief want je ontvangt alleen een factuur voor de gewerkte uren.
Ben jij zo'n ondernemer met meer werk dan tijd en wil
je meer weten over Assistentvoor1dag en de mogelijkheden, kijk dan op www.Assistentvoor1dag.nl
of bel 0651544695.


Het initiatief dat genomen werd kwam voort uit het Stimuleringsprogramma Ontwikkeling Elektronische Diensten (Sp.OED), werd aanbevolen door VNO-NCW en Koninklijke Vereniging MKB Nederland en ondersteund door het Ministerie van Economische Zaken. Laatstgenoemde stopte toentertijd 0,5 miljoen gulden (ca. € 220.00,-) in de campagne.
Het MKB werd landelijk uitgenodigd en in de uitnodiging (1997) stond onder andere dit:
“Er worden nu al zaken gedaan via het Internet. Wellicht glimlacht u en haalt u uw schouders op. Toch is het de toekomst. Want de prognoses wijzen op een explosieve groei van omzet via het Internet. Binnen vier jaar 6 à 8 miljard! Wist u dat in Nederland nu al 15% van het bedrijfsleven op het Internet opereert? In USA is dat zelfs 50%. Denkt u alleen eens in wat dat aan concurrentie betekent.”
In samenwerking met innovatiecentra en Kamers van Koophandel organiseerde IMK 48 landelijke voorlichtingsbijeenkomsten van Den Helder t/m Maastricht, Groningen t/m Vlissingen en vele steden daar tussen in. Uiteindelijk hebben zo’n 3.000 ondernemingen en 4.000 personen de voorlichtingsbijeenkomsten bezocht.
IBM/Roccade gingen een samenwerking aan, participeerden in het project en haakten in op de grootschalige campagne die gestart was om de elektronische snelweg te promoten. Zij gaven de kleine en middelgrote ondernemingen gratis websites. Onder de naam E.trade maakten zij voor de ondernemers maximaal vier HTML-pagina’s aan. Daar was de eigen domeinnaam nog niet bij inbegrepen. Wel was E.trade bereid om de bedrijvenpagina’s kosteloos twee jaar te onderhouden.
Tijdens dit project, deze campagne, was ik verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie in de projectorganisatie en tussen de projectorganisatie en de deelnemende partners aan het project.
Ook het goed laten functioneren van het projectbureau, de mailing, de handling, de telemarketing, de zaalreserveringen en de regionale PR en publiciteit behoorden tot mijn taken.
Kortom, alle voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden van de 48 voorlichtingsbijeenkomsten die in Nederland zijn georganiseerd.
Een van mijn taken was ook het selecteren en uitnodigen van een dagvoorzitter die de hele bijeenkomst aan elkaar kon praten. In de praktijk bleek het nog niet zo makkelijk om iemand voor die rol te vinden. Zeker niet als bekend werd dat daar ‘slechts’ een ‘dank-je-wel’ en een flesje wijn tegenover stond. Nadat ik voorstelde om 1 van mijn directe collega’s - die voor het bewaken van de uitvoering van de presentatie toch altijd bij de voorlichtingsbijeenkomsten aanwezig waren - de rol van dagvoorzitter op zich te laten nemen, kreeg ik als reactie dat dat een goed idee was. En dat niet mijn collega’s deze rol kregen, maar ik! Want ik was de stabiele factor binnen het project. Ik was de spin in het web, ik was altijd als eerste op de locatie aanwezig om vooraf allerlei logistieke zaken met de locatie af te stemmen, diverse partijen, leveranciers en de deelnemers te ontvangen, was gedurende de dagen en avonden het aanspreekpunt en ging na afloop als laatste weg.
Dat was spannend zeg.… achter een katheder met een lichtspot op mijn gezicht gericht. En een kistje om op te staan, anders kon men mij niet zien staan achter die katheder.
De allereerste keer presenteerde ik de bijeenkomst met klapperende tanden. Ik deed mijn zegje en nam mijn rol als dagvoorzitter. En alleen die eerste dag kreeg ik van alle ondernemers een daverend applaus. Zo zenuwachtig als ik toen was voor de 1e keer in de rol van dagvoorzitter, zo gemakkelijk gaat het me nu af om voor publiek te staan.
De verwachtingen van ‘electronic commerce’, dus het verkopen van producten en diensten via internet, waren hooggespannen in die tijd. “Het ene na het andere onderzoeksbureau presenteert groeicijfers die wereldwijd in de honderden miljarden guldens lopen. Fikse kostenbesparingen zijn te behalen als bedrijven onderling via computernetwerken gaan handelen. En ook detaillisten moeten alert zijn op deze nieuwe ontwikkelingen, roepen de specialisten en goeroes, want de klant wil winkelen via Internet”, aldus Bart Dirks die hier in 1998 een artikel over schreef.
Vandaag de dag is het ondenkbaar dat een ondernemer geen website heeft. Een aantal hebben er zelfs meer dan 1. Koop en verkoop via internet is de gewoonste zaak van de wereld, daar wordt niet meer over nagedacht. En ik? Ik vind het een geweldig idee dat ik een onderdeel was van dit bijzondere project, zonder gebruik te kunnen maken van de telefoon-, ICT-, en Social Media voorzieningen die voor nu zo geïntegreerd zijn in ons leven.


Veel gedoe is het zeker niet. Natuurlijk is het belangrijk dat je tijd steekt in het overdragen van taken en toelicht hoe jij wilt dat jouw werkzaamheden uitgevoerd worden. En ja, we gaan vast tijd besteden aan het sparren om te bespreken waar je naar toe wilt met je onderneming, zodat ik jou optimaal kan ondersteunen. Maar daar is alle tijd voor, je hebt immers werkzaamheden overgedragen waar jij qua tijd en energie op leegloopt en die bovendien jouw uurtarief niet waard zijn. Werkzaamheden waar jij misschien 6 uur per week mee bezig bent en ik in een paar uur per week voor je kan regelen.
Is het tarief van een persoonlijk assistent dan wel een issue? Stel dat jij 6 uur per week besteedt aan secretariële en administratieve werkzaamheden (dit is misschien nog wel een lage schatting), terwijl je die uren had kunnen besteden aan opdrachten uitvoeren, strategie bedenken, acquireren, groei van je onderneming, vrije tijd... wat is dan nog het issue? Als onze uurtarieven maar € 1,00 per uur verschillen, dan nog levert het uitbesteden van werk jou winst op !
Je kunt dus UITGERUST op vakantie zonder vooruitzicht op post-vakantieblues. Door het nu uitbesteden van werk ligt er na terugkomst van je vakantie geen stapels (achterstallig) werk op je te wachten, kun je met veel enthousiasme voor je eigen opdrachtgevers werkzaam zijn en werken aan de groei van jouw onderneming. Ik hoor graag waar ik jou mee kan helpen. Enneh… fijne vakantie!
Esther Verheijen
www.assistentvoor1dag.nl / info@assistentvoor1dag.nl

Een ander schokkend iets is dat veel instanties zoals banken, telefoonmaatschappijen, zorgverzekeraars en internetbedrijven voldoende hebben aan je naam, geboortedatum en eventueel adres om zaken aan de telefoon te kunnen regelen.
Ik heb dat onlangs zelf nog ervaren. Op verzoek van mijn zus belde ik haar hypotheekverstrekker, de bankgegevens moesten veranderd worden. Ik noem ter controle haar naam, geboortedatum, adres en bankrekening en de wijziging wordt in gang gezet. So easy!
Als dit zo makkelijk gaat, waarom zetten dan nog zo veel mensen vol trots certificaten/ diploma’s – met alle voorletters, geboortedatum en vaak ook geboorteplaats - op Facebook, LinkedIn en andere social media? Is het misschien leuk om felicitaties voor verjaardagen en jubilea te ontvangen via social media? Of betekent dit misschien dat we ons onvoldoende realiseren hoe eenvoudig onze identiteit gestolen kan worden?
Mijn tip: ga zorgvuldig om met je persoonlijke gegevens! Scherm je geboortedatum, BSN-nummer en dergelijke af op social media. En als je nog niet overtuigd bent, lees dan het boek ‘ Komt een vrouw bij de hacker’ van Maria Genova. Na het lezen van dit boekje of het bijwonen van een lezing kijk je zeker anders naar het publiceren van je persoonlijke gegevens.

Zo zoek je eenvoudig uit waar je knelpunten zitten en welk werk je wilt uitbesteden:
- Houd 1 á 2 weken - bij voorkeur per 5 minuten- bij waar jij je tijd aan besteedt. Denk hierbij ook aan de telefoontjes tussendoor, een actie op social media etc. Schrijf dit op in je agenda, notitieboekje of je op telefoon en tablet. Gratis apps om uren bij te houden zijn bijvoorbeeld ‘Keeping’ en ‘Timesheet’.
- Na die 1 à 2 weken streep je de activiteiten door, die jouw uurtarief niet waard zijn of die jou te veel tijd en energie kosten.
- De activiteiten die overblijven kun je eventueel verdelen in rubrieken zoals managementsupport, secretarieel, administratief en boekhouding.
- Neem contact op met Assistentvoor1dag en laten we kennismaken. Klikt het tussen ons, dan kan Assistentvoor1dag een of meerdere activiteiten van je overnemen.
Ben jij zo'n ondernemer met meer werk dan tijd en wil je meer weten over Assistentvoor1dag en de mogelijkheden, kijk dan op www.Assistentvoor1dag.nl of bel 0651544695.